Λάρισα: Μας έμεινε μόνο η πινακίδα: «Αεροδρόμιον»!

«Η Λάρισα έχει πολιτικό αεροδρόμιο, αλλά είναι σε αναστολή» δηλώνει στην «Ε» ο Προϊστάμενος Τουριστικής Ανάπτυξης της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού Θεσσαλίας, του Υπ. Τουρισμού, Νικ. Σαρούκος.

Το 1948 η Λάρισα είχε πολιτικό αεροδρόμιο το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του το 1994, με τις τελευταίες πτήσεις να είναι της «Ολυμπιακής», που διατηρούσαν μέχρι και τότε την πόλη μας, κεντρικό σταθμό στην Ελλάδα. Έκτοτε, η δημιουργία ενός πολιτικού αεροδρομίου είναι ακόμα ζητούμενο. Εν έτει 2023 αποτελεί ένα κομμάτι της ιστορίας της, που δεν ακολούθησε την πορεία ανάπτυξης της πόλης. Ενώ θα περίμενε κανείς την εξέλιξη των αεροπορικών δρομολογίων στη Λάρισα, ήρθε η παρακμή. Η τοπική κοινωνία κουράστηκε να περιμένει ανταπόκριση στο αίτημά της για δημιουργία του, καθώς διαπιστώνει ότι αυτό πέφτει πάντα στο κενό και σε μια ακλόνητα αδιάφορη πολιτική βούληση. Αφορμή να επαναφέρουμε το θέμα στην επιφάνεια, στάθηκε ένα δημοσίευμα σε φύλλο της εφημερίδας «Ελευθερίας» (απ’ όπου και η φωτογραφία που δημοσιεύουμε) στις 14 Μαρτίου του 1948, με την εξής λεζάντα: «Ένα από τα πολυτελή αεροπλάνα της εταιρείας «ΕΛΛΑΣ» (Ελληνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι), τα οποία από αύριο κάμνουν έναρξιν της συγκοινωνίας Λαρίσης –Αθηνών και Λαρίσης –Θεσσαλονίκης».

Το κίνητρο επίσης για την αναφορά μας, έδωσε μια ενεργή ομάδα πολιτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Πολιτικό αεροδρόμιο Λάρισας», με 12.291 μέλη, που διατηρεί ζωντανή την ιδέα.

ΠΡΟΣ «ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ
-Air Port 2 χλμ»

«Μας έμεινε μόνο η πινακίδα: Αεροδρόμιον!» αναφέρει στην «Ε», ο Προϊστάμενος Ελέγχου, Επιθεωρήσεων και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας, της Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Θεσσαλίας του Υπουργείου Τουρισμού κ. Νικόλαος Σαρούκος, ερωτηθείς σχετικά.
Σημειώνει, ότι η Λάρισα έχει αεροδρόμιο, εφόσον ο ρόλος του δεν καταργήθηκε, αλλά είναι σε αναστολή! Συγκεκριμένα, ανάφερε τα εξής: «Στο σημείο που η οδός 23ης Οκτωβρίου συναντά την οδό Υψηλάντου, υπάρχει η τελευταία ίσως σήμανση που κατευθύνει τους οδηγούς προ το «Αεροδρόμιον», σε απόσταση μόλις δύο χιλιομέτρων.

Απομεινάρι μίας εποχής που η Λάρισα διέθετε Πολιτικό Αερολιμένα, με πτήσεις οι οποίες διαχρονικά συνέδεαν την πόλη με την Αθήνα, την Κοζάνη, ακόμη (πάλαι ποτέ…) και την Αλεξανδρούπολη !

Όλα αυτά όμως είναι παρελθόν ήδη από το 1994 οπότε και εκτελέστηκε η τελευταία πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας με ένα 19θέσιο «Dornier Do-228». H έλευση του «intercity» που συνέδεε το κέντρο της μίας πόλης με το κέντρο της άλλης, ήταν η χαριστική βολή σε μια γραμμή που άσθμαινε, πόσο μάλλον όταν οι επιβάτες έπρεπε να «εξυπηρετηθούν» σε ένα κτίριο εντός της 110 Π.Μ. όπου έξω επικρατούσαν 35 βαθμοί και μέσα σε αυτό 40 βαθμοί Κελσίου…

Από τότε μέχρι σήμερα η ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας διαθέτει δύο πολιτικούς αερολιμένες, της Σκιάθου και της Νέας Αγχιάλου. Δύο αερολιμένες; Είμαστε σίγουροι;
Αυτό που είναι άγνωστο στον πολύ κόσμο είναι ότι ο Αερολιμένας Λάρισας εξακολουθεί να είναι πολιτικός αερολιμένας, με τον ρόλο αυτό σε αναστολή. Και όχι, η έντονη στρατιωτική παρουσία δεν λειτουργεί αποτρεπτικά για την ενδεχόμενη επαναφορά αυτής της ιδιότητας. Άκτιο (Πρέβεζα), Χανιά, Άραξος (Πάτρα), Σκύρος, Νέα Αγχίαλος, Ηράκλειο, Σαντορίνη, Θεσσαλονίκη και Καλαμάτα είναι ορισμένοι μόνο από τους αερολιμένες μεικτού ρόλου, εξυπηρετώντας στρατιωτικές και πολιτικές πτήσεις, πάντα με τις κατάλληλες διαφοροποιημένες υποδομές.

Όχι, δεν θα πρέπει να ξορκίζουμε την πιθανή επαναφορά του πολιτικού ρόλου του Αερολιμένα Λάρισας (που αποτελεί «ταμπού» για τους τοπικούς ιθύνοντες) εφόσον ωστόσο συζητήσουμε για τη δημιουργία τέτοιων υποδομών που θα ορίσουν την επιχειρησιακή αυτοτέλεια του επιβατικού ρόλου και σε καμία περίπτωση «επιστροφή» στον χώρο, στις συνθήκες αλλά και στο δίκτυο προ του 1994.

Και όχι, η γειτνίαση με τον Αερολιμένα Νέας Αγχιάλου δεν αποτελεί απαραίτητα τοξικότητα. Εγγύτητα παρατηρούμε και σήμερα μεταξύ των αερολιμένων Ακτίου (Πρέβεζας) – Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης – Καβάλας, αλλά και Κοζάνης – Καστοριάς (που απολαμβάνουν επιδοτούμενες από την Πολιτεία πτήσεις) με μόλις 47 χιλιόμετρα απόστασης μεταξύ τους!
Η συνύπαρξη αερολιμένων και η επαναφορά του Αεροδρομίου Λάρισας, απαιτεί στόχευση, επιχειρησιακό σχεδιασμό και μελέτη αποδοτικότητας και ωφελιμότητας. Δεν αποτελεί παραταξιακό / κομματικό εργαλείο ούτε «μαυρογιαλουρισμό». Απαιτεί μεθοδικότητα.

Εφόσον διασφαλίσουμε την ανεμπόδιστη ανάπτυξη του Αερολιμένα Νέας Αγχιάλου, γιατί να μην επαναφέρουμε το ζήτημα και της επαναλειτουργίας του αερολιμένα Λάρισας, με ποιοτικές όμως αξιώσεις; Τροφή για σκέψη…».ΕΓΡΑΨΑΝ

Ενδεικτικά, μεταφέρουμε κάποιες από τις απόψεις, που καταγράφηκαν μέσα στην ομάδα «Πολιτικό αεροδρόμιο Λάρισας»:
-«Η Θεσσαλία έχει πληθυσμό 718.640 (2019) βάλτε και πόλεις όπως Λαμία, Αγρίνιο, και όλα τα γύρω χωριά τους, που θα προτιμούσουν να πετάξουν από τη Λάρισα, για να αποφύγουν τη συμφόρηση των δρόμων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η Λάρισα θα ήταν κεντρικό σημείο αεροπτήσεων για πάνω από 1 εκατ. ανθρώπους…».
-«Στη Λάρισα έπρεπε να υπάρχει πολιτικό αεροδρόμιο, αφού είναι η πιο κεντρική πόλη της Ελλάδας».
– «Χώρες με μικρότερη έκταση από τη δικιά μας εξυπηρετούν τους ταξιδιώτες της ίδιας χώρας (και όχι μόνο τους ξένους τουρίστες) πολύ καλύτερα. Σύνολο εμβαδόν Ηπειρωτικής Ελλάδας: 110,496 km2. Σύνολο εμβαδόν Ισραήλ: 22.145 km. Σύνολο εμβαδόν Αυστρίας: 83.871 km. Σύνολο εμβαδόν Δανία: 42.951 km.
-«Η Μελβούρνη Αυστραλίας έχει αεροδρόμιο και 70 χλμ. μακριά υπάρχει η πόλη Τζιλόνγκ (Geelong) με τον ίδιο πληθυσμό της Λάρισας και έχει και αυτή αεροδρόμιο ονομάζεται Avalon.
-«Η Κρήτη έχει τρία πολιτικά αεροδρόμια!»
-«Απίστευτο να είσαι στο κέντρο της Ελλάδας, της χώρας που υποδέχεται πάνω από 20 εκ. ξένους τον χρόνο-και να μην υπολογίσουμε πτήσεις cargo -και να μην έχεις Αεροδρόμιο!»
-«Εγώ θα το πω! 12 μήνες τουρισμός χωρίς αεροδρόμιο στη Λάρισα δεν γίνεται. Είναι καιρός να δούμε ότι το αεροδρόμιο της Θεσσαλίας πρέπει να είναι στη Λάρισα. Ό,τι έγινε, έγινε.
Πάμε μπροστά τώρα… Να το επαναφέρουμε το θέμα».

Πηγή: (Λένα Κισσάβου) elefteria.gr

Προηγούμενο άρθρο«Φαινόμενο Bleve»: Το τρομακτικό τροχαίο στην Εθνική που θέρισε όσους βρίσκονταν σε ακτίνα 200m
Επόμενο άρθροΛαρισαίοι που «έφυγαν» από τη ζωή