Δύο οικογένειες από τη Σερβία εν μέσω καύσωνα, φορώντας καπέλα στο κεφάλι και αντηλιακό στο δέρμα προχωρούν στο κέντρο της πόλης. Φεύγοντας από το Αρχαίο Θέατρο επί του πεζόδρομου της Παπαναστασίου πηγαίνουν προς την Κεντρική πλατεία. Ο ένας εξ αυτών κρατάει κινητό στο χέρι και συμβουλευόμενος προφανώς τον χάρτη τους δείχνει το σημείο που πρέπει να φτάσουν. Μια επόμενη επιλογή φαίνεται πως θα είναι καφές, φαγητό ή βόλτα στα εμπορικά καταστήματα…
Αλήθεια πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να βλέπουμε τουρίστες στη Λάρισα και για ποιο λόγο να επιλέγουν να μένουν στην πόλη, εν μέσω καλοκαιριού μάλιστα; Με αυτό το ερώτημα η «Ε» ξεκίνησε μια σειρά επαφών για το εν λόγω ζήτημα. Άνθρωποι από τον τουριστικό χώρο, όπως ξενοδόχοι, τουριστικοί πράκτορες αλλά και εκπρόσωποι του υπουργείου, άνθρωποι της αγοράς όπως έμποροι, επαγγελματίες από τον χώρο της εστίασης και του καφέ και φυσικά άνθρωποι της πραγματικής… πιάτσας, αυτής των ταξί μιλούν στην «Ε» ο καθένας από την πλευρά του για το θέμα:
Η κ. Ειρήνη Παπαϊωάννου
Η κ. Ειρήνη Παπαϊωάννου είναι ιδιοκτήτρια ξενοδοχείου και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων του νομού Λάρισας. Είναι ένας άνθρωπος που επιμένει πολύ τα τελευταία χρόνια πως η προσπάθεια που πρέπει να γίνει για να πάρει η πόλη τα «πάνω» της, πρέπει να είναι συντονισμένη και όχι σπασμωδική. «Οι άνθρωποι που επιλέγουν να βρεθούν στην πόλη ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες ως διερχόμενοι είναι ελάχιστοι. Δεν είναι τουρίστες που επιλέγουν να σταματήσουν στη Λάρισα σαν επιλογή για “Stop Over”. Αν θέλουμε να το αλλάξουμε αυτό τότε θέλει δουλειά. Δεν μπορεί να τα αφήνουμε στην τύχη και να περιμένουμε αποτέλεσμα. Η Λάρισα έχει τις δυνατότητες να γίνει μια ουσιαστική ενδιάμεση στάση μιας ή και παραπάνω διανυκτερεύσεων για πολλούς λόγους. Έχει τα μουσεία της, τα θέατρά της, τις εκδηλώσεις, την αγορά της, τα καφέ της, το ποτάμι της» λέει και προσθέτει πως σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να αποτελέσει και το ορμητήριο για πολλούς προορισμούς.
«Αυτή την περίοδο όμως έχουμε κίνηση από πολλά άτομα που είναι μέλη των συνεργείων που πραγματοποιούν εργασίες στην ευρύτερη περιοχή. Δεν έχουμε κίνηση από τουρισμό που θα θέλαμε».
Παράλληλα στέκεται και στο θέμα του τίτλου της «πιο ζεστής πόλης». Όπως τονίζει αυτό, εκτός από το γεγονός πως δεν ανταποκρίνεται πάντα στην πραγματικότητα, είναι και ένας αποτρεπτικός παράγοντας για την επίσκεψη κάποιου στην πόλη τους καλοκαιρινούς μήνες.
Εν κατακλείδι υποστηρίζει πως σ’ αυτό που πρέπει να επενδύσουμε είναι στο στοιχείο του πολιτισμού σε συνδυασμό με την προβολή των δράσεων που γίνονται γύρω από αυτό. Σε μια εποχή όπως λέει που το αρχαίο θέατρο της Λάρισας μπορεί να φέρει αρκετό κόσμο και καλύψει κενά, όπως αυτά που αφήνει το Ηρώδειο, το οποίο κλείνει για τρία χρόνια λόγω εργασιών αποκατάστασης.
ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑ
Η κ. Δήμητρα Μπαράτση
Η κ. Δήμητρα Μπαράτση είναι η πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Καταστημάτων Αναψυχής και Εστίασης στη Λάρισα. Μια πόλη που είναι συνώνυμη για πολλούς με την κατανάλωση καφέ και τα πολλά καταστήματα.
Τι γίνονται όμως τα συγκεκριμένα καταστήματα κατά την καλοκαιρινή περίοδο; είναι το ερώτημα που απευθύνουμε στην ίδια, για να πει πως «Τα λουκέτα δεν καταλαβαίνουν από περίοδο καλοκαιριού ή χειμώνα. Έρχονται ανεξάρτητα από την εποχή. Το πιο σύνηθες είναι πως κάποια μαγαζιά κλείνουν για καλοκαίρι ως διακοπές και δυστυχώς δεν καταφέρνουν να ανοίξουν ποτέ ξανά» και γίνεται πιο συγκεκριμένη αφού «η εστίαση έχει δεχθεί όλα τα δεινά της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια».
Έτσι ακόμα και στη Λάρισα η κατάσταση είναι δύσκολη, εξηγεί, καθώς «είμαστε μια περιοχή που δεν έχουμε επισκέπτες να πούμε πως θα ανανεώσουμε λίγο τους πελάτες μας και θα αυξηθεί ο αριθμός. Ο αριθμός των διερχόμενων επισκεπτών είναι μικρός εν συγκρίσει με άλλες περιοχές τους καλοκαιρινούς μήνες. Αν γόνονταν στοχευμένες κινήσεις για κάποιους τουρίστες ίσως να μας επηρέαζε θετικά και εμάς η όλη ανάπτυξη» προσθέτοντας βέβαια πως το μεγάλο πρόβλημα του κόσμου είναι τα οικονομικά του «Ο κόσμος θέλει να βγει αλλά δεν μπορεί».
Ο κ. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος
Ο κ. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος είναι ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας. Μιλώντας στην «Ε» για το θέμα εξηγεί πως η αγορά αυτήν την περίοδο δεν είναι σε καλή κατάσταση. Παρά το γεγονός πως οι εκπτώσεις είναι γενναίες με καλές τιμές, ο κόσμος δεν ανταποκρίνεται. Λίγο λέει η κρίση, λίγο o πληθωρισμός είναι στοιχεία που αποτρέπουν τον κόσμο να ψωνίσει με μεγάλη ευκολία.
Τι θα γινόταν όμως αν υπήρχαν επισκέπτες; τον ρωτάμε, για να απαντήσει πως δεν υπάρχει απάντηση σ’ ένα θεωρητικό ερώτημα. «Κάποιος που έρχεται στη Λάρισα ειδικά το καλοκαίρι είναι για συγκεκριμένους λόγους. Για μια εργασία, για μια επίσκεψη ή κάτι άλλο. Δεν μπορεί η αγορά της πόλης να καταλάβει κάποια διαφορά από τόσο μικρό αριθμό επισκεπτών».
Για το ποια είναι η τακτική των καταστηματαρχών όσον αφορά την περίοδο του καλοκαιριού εξηγεί πως ενώ παλιότερα οι ιδιοκτήτες έκλειναν για να φύγουν για τις διακοπές τους, τώρα παρατηρείται το φαινόμενο να παραμένουν ανοιχτά περισσότερες ημέρες. Από τη μια υπάρχει η περίπτωση να αυξήσουν τα έσοδα και από την άλλη τα χρήματα για διακοπές δεν περισσεύουν…
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
Ο κ. Γρηγόρης Λαβδάς
Ο κ. Γρηγόρης Λαβδάς είναι τουριστικός πράκτορας και παράλληλα είναι και πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων του νομού Λάρισας. Παρατηρεί πως δεν υπάρχει κάτι το διαφορετικό όσον αφορά στο ενδιαφέρον των πολιτών από άλλα μέρη της χώρας ή από άλλα κράτη να έρθουν να μείνουν στη Λάρισα για μία ή περισσότερες νύχτες. Όσον αφορά το αντίθετο καταγράφει αυξημένο το ενδιαφέρον των Λαρισαίων να φύγουν για λίγες ημέρες από την πόλη και να βρεθούν σε κάποιο προορισμό με θάλασσα. Μετά τις 20 Αυγούστου τονίζει πως αρχίζουν να πληθαίνουν και οι εκδρομές με λεωφορεία στο εξωτερικό. Βέβαια όπως τονίζει η αύξηση των κοστολογίων έχει προκαλέσει και αυξήσεις στις τιμές. Κλείνοντας τονίζει πως η Λάρισα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ορμητήριο για πολλές εκδρομές με καλές τιμές στη διαμονή, αλλά και επιλογές για εκδρομές σε κοντινή απόσταση.
Ο κ. Νικόλαος Σαρούκος
Ο κ. Νικόλαος Σαρούκος, είναι προϊστάμενος Ελέγχου, Επιθεωρήσεων και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας από το Υπουργείο. Καλοκαίρι στη Λάρισα, του είπαμε απευθύνοντας το ερώτημα μπορεί η Λάρισα να έχει τέτοια περίοδο τουρισμό και με ποιον τρόπο, για να απαντήσει πως «Εν πρώτοις το ερώτημα και μόνο δημιουργεί αντανακλαστικά βιτριολικής απάντησης, με κύρια χρήση των ρημάτων «βράζω», «τηγανίζομαι» και άλλα λεκτικά και συντακτικά «προϊόντα» θερμής μαγειρικής. Είναι όμως έτσι;» λέει και γίνεται πιο αναλυτικός «Το καλοκαίρι στη Λάρισα και η αξιοποίηση της πόλης ως προορισμού, ιδίως εν μέσω καλοκαιριού αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ο τουριστικός κλάδος. Διότι η απάντηση δεν είναι ούτε μονοδιάστατη, ούτε αφοριστική. Η απάντηση μπορεί, και έχει τη διάθεση, να ξαφνιάσει».
Σύμφωνα με τον κ. Σαρούκο «Ακόμη και εν μέσω θερμοκρασιών που εκλιπαρούν για παγοκύστες και κάνουν όλους μας να θέλαμε ο κολλητός μας να ήταν ψυκτικός, η Λάρισα, για ακόμη μία φορά αδικείται από τους δικούς της ανθρώπους, οι οποίοι ουδέποτε πιστέψανε ότι η πόλη μπορεί να διεκδικήσει επάξια έναν σημαίνοντα τουριστικό ρόλο» σημειώνει.
Η πόλη σύμφωνα με τον κ. Σαρούκο έχει εξαιρετικές βάσεις στο να κυνηγήσει ακόμη περισσότερες αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, με κύκλο ζωής τριών ή και τεσσάρων ημερών (τουρνουά, πολιτιστικές διαγωνιστικές παρουσιάσεις, όπως ένας πανελλήνιος διαγωνισμός ερασιτεχνικών σκηνών, κ.α.), προκειμένου να λειτουργήσει ως μαγνήτης επισκεψιμότητας και διαμονής και όχι απλώς διημέρευσης με κάποια συναυλία ή κάποια, μεμονωμένη, θεατρική παράσταση. «Η πόλη, πέραν από τη Γιορτή Πηνειού εκεί λίγο πριν κλείσει το κάθε σχολικό έτος, αδυνατεί να «παντρέψει» το χιλιοτραγουδισμένο ποτάμι με την τουριστική της ταυτότητα, ένα ποτάμι που χαρίζει στη Λάρισα μια εσωτερική και μια εξωτερική πλατύτερη κοίτη, με πολλαπλές δυνατότητες αξιοποίησης, από μια απλή βαρκάδα έως και τη δημιουργία ενός πλωτού αναψυκτηρίου / εστιατορίου, εφόσον η ροή, το βάθος και οι γεωφυσικές συνθήκες το επιτρέπουν».
Επίσης η Λάρισα, από τη φύση και τη θέση της, δεν πρόκειται ποτέ να χάσει την ιδιότητα του «ορμητηρίου» προς τον Όλυμπο προς τα πάσης εποχής Μετέωρα, προς την ακτογραμμή του Νομού, κ.α.».
Καταλήγοντας ο κ. Σαρούκος ξεκαθαρίζει πως «Όχι, η Λάρισα δεν πρόκειται ποτέ να γίνει “Terra Tropicana” ούτε δυναμικός καλοκαιρινός προορισμός. Αλλά η πλήρης «εσωτερική» απαξίωσή της από την ανάδειξη των δυνατοτήτων που διαθέτει, ε, έχει μεγάλη απόσταση».
Σίγουρα θα μπορούσε να αναπτύξει πολλά περισσότερα, αλλά διευκρινίζει πως «Και όπως βλέπετε πουθενά δεν ανέφερα το Αρχαίο Θέατρο της πόλης. Αυτό είναι ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο από μόνο του».
ΤΑΞΙ
Ο κ. Νίκος Πιπερίδης
Ένας κλάδος που ασχολείται πολύ και άμεσα με το κομμάτι των τουριστών είναι αυτός της μετακίνησης. Ο κ. Νίκος Πιπερίδης είναι ο πρόεδρος του Σωματείου των Ταξί στη Λάρισα. Εξηγεί στην «Ε» πως είναι απειροελάχιστος ο αριθμός των ξένων τουριστών που έρχονται στη Λάρισα τους καλοκαιρινούς μήνες και σε καμία περίπτωση δεν βλέπουν κάποια ιδιαίτερη αύξηση πελατών τέτοιας κατηγορίας αυτήν την περίοδο. Τι γίνεται όμως όσον αφορά τους Έλληνες επισκέπτες του καλοκαιριού; «Είναι άνθρωποι που σύμφωνα με όσα καταλαβαίνουμε ή όσα μας λένε, έρχονται στη Λάρισα για κάποιο συγκεκριμένο λόγο. Για μια επίσκεψη ως φιλοξενούμενοι, για μια εργασία, για μια επέμβαση συγγενικού προσώπου. Πάντως σπανίως κάποιοι θα έρθουν με αφορμή το τουριστικό κομμάτι» καταλήγει ο κ. Πιπερίδης.
Πηγή: Κώστας Γκιάστας / eleftheria.gr